Pengikut Blog Ini

Sunday, May 23, 2010

Blackpool Kembali Selepas 39 Tahun...


Setelah 39 tahun akhirnya Blackpool FC berjaya kembali ke Liga Utama Inggeris (EPL) untuk musim 2010/2011. Kejayaan Blackpool dalam perlawanan akhir playoff menewaskan Cardiff City melengkapkan tiga pasukan yang dinaikkan pangkat ke Liga Perdana selepas Newcastle United dan West Bromwich Albion yang layak secara automatik apabila menduduki dua tangga teratas Liga Kejuaraan musim ini.

Walaupun menduduki tangga keenam dalam kempen Liga Kejuaraan ; kedudukan terakhir untuk melayakkan diri dalam perlawanan Playoff, Blackpool telah melakukan segalanya dan usaha mereka tampak berbaloi apabila berjaya layak ke Liga Perdana musim depan.

Persoalannya disini ialah adakah Blackpool mampu bersaing dengan pasukan-pasukan handalan lain dalam Liga Perdana? Atau adakah nasib mereka akan menjadi seperti Burnley? Layak ke EPL menerusi Playoff tetapi gagal untuk meneruskan perjuangan untuk musim depan apabila kembali di turunkan ke Liga Kejuaraan.

Segalanya bergantung kepada mereka. Tidak semestinya berjaya menewaskan United di awal musim( seperti yang terjadi kepada Burnley) akan menjamin kedudukan yang selamat dalam liga..

Walauapapun aku amat memuji pasukan-pasukan seperti Birmingham dan Wolverhampton yang berjaya mengharungi musim pertama mereka dengan sangat cemerlang terutamanya Birmingham yang berjaya menduduki tangga ke-9..

Untuk musim depan, aku pasti persaingan pasti kembali dengan penuh aksi dan United akan merampas kembali kejuaraan liga daripada Chelsea.. =)

p/s : Maklumat lanjut pasal pasukan Blackpool korang boleh tanye Pakcik Google.. =p

No comments:

Post a Comment