Pengikut Blog Ini

Wednesday, September 9, 2009

Menjelang 10 Malam Terakhir.....


Pejam celik pejam celik kita sudah sampai ke sepuluh malam terakhir dalam bulan yang penuh barakah ini yakni bulan Ramadhan. Rasa sungguh cepat masa berlalu.. Belum puas rasanya menikmati keindahan bulan Ramadhan yang mulia ini. Bulan yang penuh dengan ganjaran yang berlipat kali ganda..

Sepuluh malam yang terakhir ini seharusnya menjadi rebutan seluruh umat Islam kerana dalam sepuluh malam terakhir inilah terletaknya satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan yakni malam Lailatul Qadar.. Hal ini telah di sebut oleh Allah S.W.T seperti dalam firmannya dalam surah Al-Qadr yang bermaksud :

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam al-Qadr dan apakan jalan yang menyebabkan engkau mengerti (kebesaran) lailatul qadar itu? Lailatul Qadar itu adalah lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan tuhan mereka (Allah) untuk setiap urusan. Sejahteralah malam ini sehingga terbit fajar"

Oleh yang demikian kita seharusnya merebut malam ini kerana ganjarannya yang teramat besar dan inilah masanya kita merapatkan diri kepada Allah. Melupakan sejenak urussan dunia kerna dunia ini adalah satu alat untuk mengecapi nikmat di akhirat kelak.

Semoga Ramadhan kali ini memberi 1001 makna dan pengertian dan menjadi titk tolak kepada peningkatan iman dalam diri kita.. Tiada gunanya duit berjuta.. Tiada gunanya banglo yang mewah-mewah dan tiada gunanya mengejar pangkat dan harta semata-mata jika tiada keimanan dalam jiwa dan hati nurani kita..

Ambil kesempatan sementara masih ada masa... Jangan nanti bila mana roh sudah berpisah daripada jasad baru kita hendak menyesal kerana sudah tiada gunanya...

p/s : Kukuhkan iman, hiasi peribadi...

No comments:

Post a Comment