Pengikut Blog Ini

Saturday, April 4, 2009

Kalimah "Allah" : Anwar Salah Langkah..

Kenyataan DSAI terhadap penggunaan kalimah ''Allah'' bagi orang bukan Islam aku lihat sebagai tidak kene tempat dan masanya. Beliau sebagai seorang pemimpin seharusnya lebih sensitif terhadap isu-isu yang hendak dimainkan dalam kempen pilihanraya.

Tindakan beliau dilihat sebagai menjerat diri sendiri. Penggunaan kalimah ''Allah'' bagi bukan Islam terutamanya di Malaysia boleh menyebabkan kekeliruan dalam masyarakat terutamanya bagi golongan yang rendah pendidikan agamanya.

Aku ni tak lah tinggi mana pelajaran agamanya, tapi aku lihat umat Islam di Malaysia hari ini terutamanya yang berbangsa Melayu masih ramai yang ketandusan ilmu agamanya. Adalah dikhuatiri golongan-golongan seperti ini akan terkeliru seterusnya akan memudaratkan diri mereka juga.

Walaupun aku tahu penggunaan kalimah ''Allah'' bagi selain agama Islam itu bukanlah asing di luar negara terutamanya bagi penganut kristian, tetapi bagi di Malaysia isu ini merupakan sesuatu yang amat sukar diterima.

Menghalang penggunaan kalimah Allah bagi agama selain Islam ini adalah dilihat sebagai langkah untuk menjamin kesucian Islam itu sendiri sebagai agama yang Ad-Din. Oleh yang demikian, aku berharap DSAI akan lebih peka dan sensitif terhadap hal-hal yang berkaitan sensitiviti agama ini.

Berkempenlah dengan cara yang lebih matang. Jangan pula nanti undi bukan Melayu bertambah tapi sokongan Melayu ''telur ayam'' Tak guna jugak. Semoga isu-isu seumpama ini tidak berlarutan sehingga boleh dieksploitasi oleh BN untuk menikam Pakatan Rakyat.

p/s : Jangan salah langkah... Takut mengundang padah..

4 comments:

  1. em....annuar adalah duri dlm daging..
    die adalah kepala yg menyebabkan begitu ramai melayu menyokongnya...
    tp sbnanye die lah yg akan hancurkan kite 1 hari nt...
    dlu mne pnh org brani lawan sultan...
    tp tgk lah skrg...
    ni menunjukkan perbalahan antara melayu sndr bahkan dgn sultan...
    last2 melayu gak yg hancur d bumi sndr....

    ReplyDelete
  2. Jangan kita lupa, siapa yang mula2 dulu lawan sultan... Siapa yang hapuskan imuniti raja2 Melayu dulu? Masih ingat isu di Terengganu apabila Idris Jusoh ditolak oleh istana? Siapa yang lawan? Jd x perlulah nk tuding jari kepda sape2...

    ReplyDelete
  3. ek elleh.....
    lau dpt bukti cukup n sahih melambung2 bole la nak ckp byk...
    neh bru tawu ckt,da mcm2 komen die bg...
    dalami dlu... lau ko da kaji bende2 neh slame bertahun2, ade pngalaman,bru la layak nak adili org len...
    neh bru setahun jagung,pandai plak nak ckp byk... kah kah kah....
    imuniti raja terpakse dihapuskan sbb berlaku ketidakadilan terhadap rakyat..bkn ske suki jer....... hm..pape jer la...
    hak ko... mentang2 ler neh negara demokrasi...
    ko comment la smp muntah anak tekak...
    aku nak tgk ape jd.... hahahhahaahha

    ReplyDelete
  4. Apa kes kat Terengganu..? Bole jawab..? Aku takkan cakap benda kosong la.. Walaupun pengalaman aku tak luas, at least aku ade rakan2 yang membantu aku dalam membuat penilaian.

    Tak suka xpelah.. Kata negara demokrasi..

    ReplyDelete