Pengikut Blog Ini

Sunday, April 5, 2009

Satu Lambang, Satu Hati.. Yeke..?

Penggunaan lambang yang berbeza bagi Pakatan Rakyat dalam setiap pilihanraya dilihat BN sebagai tidak bersatu hati oleh BN. Hehe.. Lawak tapi benar.. Adakah BN benar-benar bersatu hati apabila menggunakan lambang yang sama pada setiap pilihanraya?

Pada aku penggunaan lambang yang berbeza tidak menggambarkan sebarang perpecahan yang berlaku sebaliknya sikap tamak dan politik wang itulah yang boleh menyebabkan perpecahan dalam parti.

Walaupun PR yang diterajui oleh Pas, PKR, dan DAP menggunakan lambang yang berbeza walaupun berada dibawah satu gagasan, itu tidak memberi sebarang masalah kepada rakyat. Yang menjadi permasalahan kepada rakyat adalah bagaimana tindakan yang diambil oleh seseorang pemimpin itu dapat merealisasikan impian rakyat.

Pada hemat aku, walaupun BN menggunakan lambang yang sama tidak semestinya mereka bersatu hati dan benar-benar tulen (lihat sini). Lambang semata-mata tidak akan mengaburi mata rakyat. Memang tidak dinafikan ada berlaku sedikit pergeseran dalam komponen PR tetapi apabila diteliti kembali BN juga ada berlaku pergeseran antara parti komponennya. Contoh yang paling senang adalah antara Gerakan dan UMNO. Semua orang tahu pergeseran dua parti komponen ini terutamanya setelah BN terlepas Pulau Pinang kepada DAP pada PRU-12 yang lepas.

Jadi situasinya tetap sama. Akhirnya lambang akan terus menjadi lambang. Takkan ada perubahan walaupun menggunakan lambang yang berbeza. Yang penting adalah penerimaan rakyat kepada parti yang bertanding.

p/s : BN dah ketandusan idea untuk mengaburi mata rakyat..

No comments:

Post a Comment