Pengikut Blog Ini

Monday, April 12, 2010

Kisah Dongeng Di Wembley Dan Keciciran United



Ibarat kisah dongeng... Portsmouth mara ke perlawanan akhir Piala FA Inggeris setelah menewaskan Spurs 2-0 awal pagi tadi. Pada hemat aku Portsmouth bermain dengan penuh semangat walaupun masih dirundung duka apabila tersingkir daripada liga utama 24 jam sebelum itu.

Setidak-tidaknya penyokong The Pompey masih boleh berasa bangga dengan kemampuan pasukan mereka untuk menempah tempat ke final Piala FA. Aku ada terbaca satu kain rentang penyokong Portsmouth yang berbunyi " You Can Break Anything, But You Can't Break Our Spirit" Aku lihat kain rentang ini sebagai satu motivasi yang tinggi untuk pasukan yang baru tersingkir apabila menentang sebuah pasukan yang boleh dianggap pilihan seperti Spurs.

Sudah pastinya Portsmouth akan berusaha sedaya upaya bagi memastikan musim malap mereka dalam Liga Perdan musim ini kembali diterangi jika berjaya memenangi piala ini. Sekurang-kurangnya mereka ada sesuatu yang boleh dibanggakan untuk musim ini.

Berbeza dengan aksi liga malam semalam, aku berpendapat United telah mempersembahkan satu lagi aksi yang tidak konsisten apabila sekadar seri dengan Blackburn; pasukan yang mereka patut tewaskan untuk membuka kembali peluang merebut kejuaraan liga.

Keputusan seri semalam aku lihat sebagai satu batu loncatan kepada pesaing kejuaraan seperti Arsenal dan Chelsea untuk merampas kejuaraan daripada United. Tatkala berbaki 4 perlawanan, aku berpendapat United seolah-olah menutup peluang mereka sendiri apabila membuang 2 mata yang sangat berharga.

Pada saat ini, United perlu berharapkan Chelsea dan Arsenal turut membuat kesilapan-kesilapan yang boleh membuka kembali ruang buat mereka untuk merebut kejuaraan. Keciciran mata daripada 2 pencabar ini sudah pastinya akan memberi sedikit motivasi kepada pasukan.

Kepada United, ALL THE BEST... Kalau tak dapat juara musim ini sekurang-kurangnya kita ada piala kelas ketiga ; Carling Cup dan mara hingga ke suku akhir CL. Tidaklah seperti ada pasukan itu yang tersingkir di peringkat kumpulan dan bersaing dalam kejohanan kelas kedua Eropah tanpa ada piala walaupun PIALA KELAS KETIGA..! Malah aku rasa mereka tak mampu pun nak pergi bersaing di KEJOHANAN UTAMA EROPAH MUSIM DEPAN.. =p

p/s Perlawan United-Blackburn semalam memang bosan.. Best lagi match Portsmouth-Spurs...

1 comment:

  1. Sdra. Aku Reformasi,
    Benarkah jika Man City tewaskan Man U Sabtu ini maka peluang Man U terus tertutup? Sama-sama kita saksikan... (tiba-tiba kami sekeluarga bersorak riang merayakan keputusan seri Blackburn...)
    Antara Chelsea dan Pompey, pasukan manakah yang akan memakai jersi biru pabila akhir Piala FA nanti?
    Pasukan baju dan seluar merah yang mungkin tidak pakai lagi jenama 'arak' pasti bangkit musim 2010/2011 nanti... yakinlah...

    ReplyDelete