Pengikut Blog Ini

Saturday, April 10, 2010

Hulu Selangor : Mulut Kata Ya. Hati Siapa Tahu..?


Dah lame rasanye aku tak menulis hal-ehwal politik di Malaysia ni.. Bukannya tidak mahu berkongsi pandangan, tetapi pada aku ahli politik di Malaysia hari ini tidak lagi memperjuangkan rakyat. Tetapi kebanyakannya memperjuangkan kepentingan diri sendiri baik di pihak kerajaan mahu pun di pihak pembangkang.

Bukan lah aku maksudkan secara total semuanya begitu. Aku amat berterima kasih kepada wakil-wakil rakyat yang masih lagi berpegang kepada matlamat asal untuk memperjuangkan rakyat dan membela nasib rakyat.

Merujuk kepada perkembangan semasa, Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat akan menghadapi satu lagi pilihanraya kecil di Hulu Selangor. Entri ini ditulis adalah semata-mata untuk menjawab tulisan seorang blogger UMNO dalam isu peletakan calon di Hulu Selangor.

Menurut sang penulis, PKR juga harus meletakkan calon India sebagai calon di Hulu Selangor jika PKR anak jantan. Aku rasa nak tergelak dengar statement ni.. Hebat sungguh blogger UMNO ni yer sampai boleh tentukan siapa calon daripada parti lawan.

Hujahnya adalah seperti berikut " Parti Keadilan Rakyat (PKR) dicabar meletakkan calon bukan Melayu pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor pada 25 April ini bagi memberi keadilan kepada semua kaum di kawasan tersebut. Ini memandangkan dua daripada tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Parlimen Hulu Selangor iaitu Hulu Bernam dan Batang Kali kini disandang pemimpin Melayu.Oleh itu adalah wajar jika kerusi Parlimen diwakili oleh pemimpin bukan Melayu di samping DUN Kuala Kubu Bharu memandangkan jumlah pengundi Melayu dan bukan Melayu adalah seimbang.Justeru jika PKR tidak meletakkan calon bukan Melayu, bererti PKR tidak adil kepada kaum lain dari segi pembahagian kerusi."

Pada hemat aku, tak perlulah beliau nak mencampuri hal orang lain. Yang sebenarnya UMNO kecewa tak dapat bertanding di kerusi tersebut. Jadi untuk "cover line" muncul lah statement-statement seperti ini. Itu jer. Bak kata orang mulut kata ya.. Tapi hati siapa yang tahu..?

Jika sebelum ini PKR meletakkan calon Melayu di Hulu Selangor, sudah pastilah kerusi tersebut juga akan ditandingi oleh calon Melayu. Begitu juga BN yang meletakkan calon MIC disitu sebelum ini, sudah pastilah calon MIC yang akan di calonkan.. Yang puak UMNO ni nak buat kecoh apa hal..? Hurm..

Selepas Hulu Selangor satu lagi PRK akan diadakan di Parlimen Bandar Sibu selepas penyandangnya Datuk Robert Lau Hoi Chew meninggal dunia 11 pagi semalam.

Apa-apa pun kita akan nantikan siapakah calon bagi mengisi kekosongan kerusi tersebut... Pastikan calon yang terbaik untuk rakyat.. =)

p/s : Malas nak komen kat blog ni.. Bukan dia nak siarkan pun komen aku.. Sebab tu aku tulis kat blog aku ni... (klik sini untuk link blog tersebut)

No comments:

Post a Comment