Pengikut Blog Ini

Friday, July 3, 2009

Bila Babi Jadi Sasaran..


Nampaknya sekali lagi isu babi menjadi bahan hangat. Jika dulu isu pembinaan kandang babi moden di Selangor menjadi isu hangat kini isu pusat sembelihan babi di Kedah pula yang menjadi isu besar. Pada pandangan aku isu ini adalah satu isu yang tidaklah besar sebaliknya dibesar-besarkan oleh pihak tertentu.

Tindakan DAP Kedah yang mengancam untuk keluar daripada PR Kedah apabila rumah sembelihan babi di Kampung Berjaya dirobohkan adalah satu tindakan yang keanak-anakan. Apabila kita selusuri kembali, rumah sembelihan tersebut adalah rumah sembelihan haram. Maka adalah patut rumah sembelihan itu dirobohkan. Undang-undang tetap undang-undang. Kerajaan negeri bertindak atas lunas undang-undang.

Nah, kini isu kecil yang membabitkan masyarakat setempat seolah-olah menjadi isu nasional apabila DAP Kedah menyatakan hasrat untuk keluar daripada PR di Kedah yang mana puncanya adalah perobohan rumah sembelihan babi haram di Kampung Berjaya. Nampaknya musuh-musuh PR akan mula bergembira dengan isu ini dan media arus perdana akan cuba memutar belitkan isu ini.

Yang paling lawak adalah UMNO dengan gelojohnya menjemput PAS menyertai UMNO apabila isu ini dimainkan. Yang paling best adalah Shahrizat dengan angkuhnya mengatakan dia dah tahu perkara ini akan berlaku. Hahaha... Wake up UMNO.. Tak kan tido lagi kot.. Orang dah naik jet, hangpa naik beca lagi. Very cheap.. MURAH.. Inilah yang dikatakan peribahasa MELAYU, bagai menangguk di air yang keruh..

Inilah yang terjadi apabila politik babi dimainkan. Habis haru dibuatnya. Yang baik dikata jahat, yang jahat dikata malaikat. Undang-undang ditolak tepi. Orang BN menari-nari.. Itulah yang terjadi..

p/s : Nasib si babi....

3 comments:

  1. dlm dok selsema babi menyerang satu dunia masih ada lagi yg mempertahankan spesis mughallazah ini. Memperjuangkan semangat kebabian ke apa ?

    Aku syorkan MB kedah bagi kat DAP yg kuar tu sekandang babi, biar dia pelihara belakang rumah dia dan makan sepuas nafsunya ! Mangkuk tingkat punya spesis.

    ReplyDelete
  2. Pakcu : Mangkuk tingkat boleh bawak berkelah... Hehehe...

    ReplyDelete
  3. Jika begini keadaannya, makhluk-makhluk pemakan babi yang lantang mengina Islam itu wajar dicadangkan agar mereka membuat pusat ternakan babi di tengah-tengah pulau jajahan mereka itu. Sempit? Not a big problem. Bina sajalah kondominium khas untuk ternak babi. Nikmatilah penyakit dari apa yang mereka makan itu sepuas-puasnya. Juga nama baru bagi pulau mereka, Pulau Babi. One more thing, kita solat di kiblat yang sama, tiada soalan apa parti anda di alam barzakh... Renung-renungkan...

    ReplyDelete