Pengikut Blog Ini

Monday, April 13, 2009

Termakan Dakyah..??

Dalam pada aku membaca laporan akbar hari ini, aku tertarik apabila membaca kenyataan daripada Zambry apabila mengulas tentang kekalahan BN dalam PRK di Bukit Gantang minggu lalu. Beliau kata pengundi cina termakan dakyah PAS dan DAP. (klik sini)

Termakan dakyah? Wakeup la Zambry... Pada 7 April lepas cakap mungkin cara BN mengambil alih Perak tidak disenangi rakyat sebab itu mereka kalah. Alih-alih lepas seminggu salahkan pengundi pulak.... Janganlah nak menuding jari kepada pengundi pulak bila dah kalah. Pengundi tugasnya mengundi dan mereka telahpun menjalankan tanggungjawab mereka. Sepatutnya BN kena muhasabah diri mereka walaupun benda ni dah jadi macam trend pulak. Bila kalah baru nak muhasabah. Bila kalah baru nak buat post mortem.

Sekarang dah jelas bahawa BN banyak memainkan isu perkauman sedangkan perkara seumpama ini tidak sepatutnya ditimbulkan. Tidak perlulah rasanya untuk beliau mengungkit tentang pengundi cina yang banyak menyokong PAS kerana DAP.

Jika itu benar pun tidak bermakna PAS adalah boneka kepada DAP. Kalau macam tu sama la macam kalau pengundi Melayu menyokong MCA atau MIC kerana UMNO. Maknanya MCA dan MIC tu boneka UMNO lah yek..? Pada aku, tiada istilah boneka dalam Pakatan Rakyat.

Beliau harus menerima keputusan yang dibuat oleh rakyat, bukannya menyalahkan mereka kerana tidak memilih BN. Kalau asyik salahkan pengundi jer sebab tidak mengundi mereka sistem demokrasi di negara ini akan hilang sedikit demi sedikit.

Kepada para pengundi terima kasih di ucapkan kerana telah menjalankan tanggungjawab anda dengan sempurna.

p/s : Rakyat tolak politik perkauman yang dimainkan oleh BN yang boleh menyebabkan perpecahan dalam hubungan etnik di Malaysia...

2 comments:

  1. Dakyah konon. Dah kalah mengaku je la. Belajar dari kesilapan.

    ReplyDelete
  2. Biasa la.. Dorang memang susah nak mengaku...

    ReplyDelete