Pengikut Blog Ini

Saturday, March 13, 2010

My Name is Khan : Berbuat Baiklah Kamu..


Hari yang penuh bermakna aku fikir.. Akhirnya dapat jugak aku pergi menonton wayang hari ni walaupun hanya keseorangan.. Destinasi yang dituju adalah Sunway Pyramid ; kali kedua aku pergi kat sini. Sebelum ni tak pernah pun..

Untuk hari ni aku tengok satu cerita Hindustan yang aku fikir adalah antara filem yang terbaik pernah aku lihat; ''My Name Is Khan''.. Filem ni bulan 2 hari tu dah start tayang.. Aku je terlambat nak tengok.. Dalam pada itu, penuh jugak satu panggung tengok cerita ni.. Pada aku ceritanya agak bagus.. Tapi pada orang lain tak tahu la kan..

Pada hemat aku filem ini membawa seribu satu pengajaran dan nilai kemanusiaan. Berkisarkan kehidupan tentang umat Islam yang berada di US selepas tragedi 9/11 memberikan sedikit keinsafan betapa Islam dipandang sebagai pengganas dan umat bukan Islam menjadi begitu skeptik terhadap orang Islam dengan beranggapan bahawa semua umat Islam itu pengganas.

Dalam filem ini terselit nilai kemanusiaan dan persahabatan yang tinggi antara satu sama lain.. Kasih sayang dan suka duka yang berlaku setelah tragedi 9/11.. My Name is Khan sedikit sebanyak telah menyentuh perasaan aku walaupun ada terselit sedikit komedi yang dibawa oleh Shah Rukh Khan dalam lakonan beliau..

Sebagai salah seorang yang meminati filem-filem yang bergenre seumpama ini aku bagi 8/10 untuk keseluruhan cerita.. 2 markah kene tolak sebab susunan plot yang agak tidak tersusun pada awal permulaan cerita.. Macam berterabur sikit la.. Hehe..

Pada sesiapa yang belum tengok filem ni boleh lah pergi.. Aku rase tak rugi kot RM12 korang tu.. Berbaloi la... Filem yang baik untuk di jadikan renungan dan teladan... Cepat-cepat nanti waktu tayangan dia habis pulak memandangkan cerita ni dah keluar bulan 2 ritu.. Huhu..

p/s : "My Name is Khan and I am not a terrorist"

No comments:

Post a Comment