Pengikut Blog Ini

Thursday, August 6, 2009

Dulu Dan Sekarang....


Jika DULU......
Bila kita batuk-batuk... Orang akan cakap "Ni ko hisap rokok banyak sangat ni.. Tu yang batuk-batuk tu..." Atau pun orang akan cakap " Minum lagi air sejuk banyak-banyak.. Kan dah batuk.." "Pegi beli strepsil makan.. Tak pun makan ubat batuk Cap Kelapa Laut Afrika. Mesti ok punye.."

Tapi SEKARANG...
Bila kita batuk orang akan cakap " Dah pegi hospital belum..? Kang kene demam babi plak.." Ade jugak yang akan cakap " Uish.. Virus nih.. Pegi pakai topeng muka.." Paling ringkas orang akan cakap "H1N1 yeh..?"

Kalau DULU....
Bila kita selsema, orang tak cakap pape pun.. Biasalah selsema.. Semua orang pernah kene.. Habis-habis kuat pun orang akan cakap "Pegi la klinik ambil ubat.."

Tapi SEKARANG...
Bila kita selsema, dah jadi macam fobia.... Orang akan cakap " Baik ko pegi check.. Ramai dah mati sebab selsema ni..'' Semua orang mengelak takut terkena virus selsema ni.... Siap ada arahan suruh sape2 yang ade selsema tak perlulah datang ke kelas.. Rehat sahaja di rumah.

Ini semua adalah penangan H1NI atau nama manjanya Selsema Babi.. Bala diturunkan kepada seluruh ummat manusia agar mereka kembali mengingati kebesaran Allah.. Kepada yang beragama Islam, kukuhkan iman dan sentiasa bersabar dengan musibah yang melanda hari ini..

Cegah sebelum parah.. Bak kata lecturer aku, kalau bukan kita yang mencegah sape lagi yang hendak mencegahnya..? Semoga malapetaka yang melanda dunia hari ini akan kembali pulih dan manusia dapat menjalani kehidupan seperti sediakala...

p/s : Ini adalah pengalaman aku dan beberapa rakan yang lain.. Syukurlah masih sihat dan moga-moga dijauhi daripada sebarang penyakit.. Aminn...


2 comments:

  1. H1N1...
    memang memgubah senario hidup kita...

    H1N1...
    Hisyamudin 1, Najib 1...

    hahahaha...

    ReplyDelete
  2. Hahaha....
    Ade plak orang cakap B1N1... Selsema Najib..
    =p

    ReplyDelete