Pengikut Blog Ini

Wednesday, May 6, 2009

Sistem Biometrik Untuk PRU.


Ini adalah satu cadangan terbaru yang telah dikemukakan oleh SPR bagi memastikan sistem pilihanraya di negara ini lebih telus dan sistematik. Dengan menggunakan sistem biometrik.(klik sini) Mungkin memerlukan kos yang agak tinggi tapi cara ini dilihat boleh menghalang sebarang penipuan daripada segala jenis bentuk''hantu'' yang muncul apabila tiba musim pilihanraya.

Cara konvensional yang digunapakai kini dilihat sudah tidak praktikal lagi dan seharusnya diganti dengan satu sistem yang lebih maju dan telus lagi efisien. Pada aku pelaburan yang perlu dibuat untuk menggunakan sistem biometrik ini sangat-sangat berbaloi dan mempunyai pulangan pelaburan yang baik (ROI) kepada sistem demokrasi di Malaysia.

Jika teknik ini berjaya di bawa masuk ke dalam sistem pilihanraya di Malaysia aku yakin makhluk-makhluk yang dikatakan sebagai pengundi hantu itu mungkin dapat dikekang daripada terus menghantui sistem demokrasi di negara ini.

SPR seharusnya menimbangkan cadangan ini agar kredibiliti SPR sebagai badan bebas untuk menguruskan pilihanraya di negara ini tidak tercalar dan diperkotak-katikkan. Semoga sitem biometrik ini akan dapat dilaksanakan tanpa sebarang alasan lagi seperti alasan yang muncul apabila penggunaan dakwat untuk PRU-12 yang lepas dibatalkan.

p/s : Menanti demokrasi benar-benar subur di Malaysia....

No comments:

Post a Comment